DE DRIE KARAKTERISTIEKEN VAN EEN SOCIALE ONDERNEMER

foto6.jpg

Ondernemers zijn rebels. Dwarsliggers die onze wereld meermaals revolutionair hebben veranderd. Maar steeds vaker zijn de sociale ondernemers het onderwerp van de dag. Net als alle ondernemers nemen sociale ondernemers risico om hun baanbrekende ideeën tot leven te brengen. Ze zijn moedig, meedogenloos en creatief. Echter is er één specifieke kwaliteit die sociale ondernemers onderscheidt: ze creëren sociaal kapitaal - voordelen voor een gemeenschap of samenleving in het algemeen - en dit is hun belangrijkste drijfveer vanaf dag één.

Maar wat zijn nou de belangrijkste karakteristieken van een sociale ondernemer? Wij zetten er 3 voor je op rij.

#1: Ben een probleemoplosser

Het spreekt voor zich dat het opzetten van een onderneming om een bepaald persoonlijkheidstype vraagt. En gezien een sociale ondernemer dagelijks oog in oog staat met 's werelds grootste uitdagingen, vereist dit een specifiek pakket aan kenmerken. Deze kenmerken kunnen van toepassing zijn op iedereen die aan een onderneming of initiatief bouwt, maar sociale ondernemers in het bijzonder.

Het eerste kenmerk dat elke sociale ondernemer in zijn pakket dient te hebben, is de bekwaamheid om problemen op te lossen. Sterker nog, de meeste interessante ondernemingen komen voort uit hele gewone mensen die zich in het begin niet eens als ondernemer hadden beschouwd. De waarheid is dat iedereen ondernemer kan zijn, omdat ondernemers simpelweg probleemoplossers zijn.

# 2: Een goede spons zijn

Dus: ondernemers lossen problemen op. Maar voordat een probleem kan worden opgelost, is het belangrijk om lessen te absorberen van anderen die eerder tegen dit probleem zijn aangelopen en wat er is gedaan om dit probleem op te lossen. Door er achter te komen welke stappen er eerder zijn genomen, bespaar je gewoonweg kostbare tijd en geld. Dit is dan ook het tweede kenmerk - een goede spons zijn. Kijken naar successen, kijken naar mislukkingen. Om nieuwe oplossingen te vinden voor oude problemen is geen genie nodig.

Om een goede spons te kunnen zijn, is het tevens belangrijk kennis op te doen van je eigen fouten en misstappen in het proces van ondernemen. Begrijpen dat falen een noodzakelijk onderdeel is van het innovatieproces is belangrijk, maar het gebruiken van de lessen die deze misstappen met zich meebrengen terwijl je vooruit gaat, onderscheidt succesvolle ondernemingen.

#3: Behoud je pokerface

De geschiedenis van de mooiste startups (inclusief sociale ondernemingen) zit vol met initiatiefnemers die moeilijke en onzekere momenten hebben meegemaakt - van producten die niet op tijd klaar waren om te worden verzonden, tot financiële tekortkomingen en onvoorziene crisissituaties buiten hun macht. Zij leerden ondernemen doordat ze ontdekten hoe ze door gevaarlijke wateren moesten navigeren, zonder paniek te zaaien, en toch de overwinning konden behalen. Kortom, ze hielden hun pokerface op.

Bezit jij de karakteristieken van een sociale ondernemer? Ben jij niet de rebel in de organisatie, maar degene die met een doelgerichte visie iedereen in het team meeneemt op de weg naar succes? Ondernemend denken wordt universeel gezien als creatief, uitdagend en gedurfd. En alhoewel niet iedereen een ondernemer is, zul je zien dat wanneer een probleem op een ondernemende manier wordt benaderd, het al snel voor jezelf en het team zal uitlopen tot een succes.


Vera Donkers